HTML

MARBEN

média, kutatás, nyomtatott sajtó, online, internet, web

Friss topikok

Linkblog

Archívum

A netezők több lapot olvasnak I.

2008.06.26. 13:53 MARBEN

Jóformán nem telik el nap, hogy ne olvasnánk az internetezők számának növekedéséről, illetve a nyomtatott lapok példány-, és olvasószámának csökkenéséről. Ha ezeket egymás mellé tesszük, már nem is lepődünk meg az olyan hangzatos megállapításokon, hogy az internetezők fele szakított a nyomtatott sajtóval”, vagy „semmilyen nyomtatott lapot nem olvas a magyar internetezők fele”, vagy „egyre több lapolvasó megy át a netre”.


De vajon mi az igazság? Tényleg internetezők tömegei hagynak fel a nyomtatott lapok olvasásával? Egyáltalán igaz, hogy csökken a lapolvasók száma? S ha csökken is (egyes lapok) olvasottsága, ez csakis az internet elterjedésével magyarázható?


Ha mindez igaz volna, akkor azt kellene látnunk, hogy a netezők között jóval alacsonyabb a nyomtatott lapokat olvasók aránya, hiszen a felük már „felhagyott a nyomtatott lapok olvasásával”. De nem ezt látjuk. Még azt is látnunk kellene, hogy ma Magyarországon kevesebb lapot adnak ki és el, és hogy kevesebb a lapolvasó, mint 5-10 évvel ezelőtt. De ez sem így van. 


A MATESZ és a Nemzeti Média Analízis idősoros adatai valóban azt mutatják, hogy egyes lapok és lapcsoportok példány-, és olvasószáma folyamatosan csökken, de ebből még nem következik, hogy a korábbi lapolvasók „átmentek” a webre. Egyes lapok példányszáma már évekkel az internet megjelenése és elterjedése előtt csökkenni kezdett, így az biztosan nem lehetett kiváltó ok miképpen ma sem az internet az egyetlen tényező, csupán egy a sok közül.


A csökkenés egyik legfontosabb kiváltó oka, hogy számos lapszegmensben – nem ritkán éppen a fogyasztói igényeket követve új lapok indultak és indulnak szinte hétről-hétre. Csak az elmúlt néhány évben tucatszám jelentek meg új lapok a női prémium, illetve sztár szegmensben, de említhetnénk a közéleti-, a program-, vagy éppen a különböző természettudományokkal foglalkozó magazinokat is. Az új lapok megjelenésével pedig nő a lapok kínálata, a lapcsoportok összesített példányszáma és olvasottsága.
 


Az országos közéleti napilapokra bizonyítottan nem volt jótékony hatással a bulvár napilapok, majd később az ingyenes napilapok megjelenése és robbanásszerű népszerűség-növekedése, mind Magyarországon, mind a világ számos más tájékán. Az egyes lapok, lapcsoportok – és általában minden médium – fogyasztását nagyban befolyásolják a demográfiai változások, az emberek érdeklődési körének időbeli változásai, a rendelkezésre álló szabadidő és annak eltöltési szokásai, stb. Mindezek és a fel sem soroltak mellett vitathatatlan az internet megjelenésének lapolvasásra gyakorolt hatása, de ennek mértéke erősen lap-, illetve korcsoport függő. A real-time hírközlés terén a napilapok aligha vehetik fel a versenyt online vetélytársukkal.


Mégsem lehettünk tanúi napilapok tömeges eltűnésének, hiszen a lapkiadók maguk is felismerik és reagálnak a fogyasztási igények és szokások változásaira, pl. azzal, hogy a hírek közlése helyett egyre inkább az összefüggések elemzését, a kommentárokat helyezik előtérbe. Ezekben, vagy például a hitelesség terén ugyanis a print médiának van mindmáig megdönthetetlennek tűnő versenyelőnye.
 

A médiafogyasztási szokásokat tehát nem egy tényező befolyásolja. De nézzük a többi kérdést, és fókuszáljunk az internetezők lapolvasási (vagy elhagyási?) szokásaira.



Folyt. köv.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://marben.blog.hu/api/trackback/id/tr8540515

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása