HTML

Magyarok a neten I.

2008.06.25. 17:10 MARBEN

Rengeteg számadat jelenik meg a hazai internetezők számáról és összetételéről, mégis – vagy talán éppen e miatt – totális káosz uralkodik egyes fejekben, és már senki sem tudja, mi igaz és mi nem. Például sokakban rögzült az a – valaha igaz – „axióma”, hogy a magyar netezők közel kétharmada férfi, vagy, hogy a 60 év felettiek egyáltalán nem interneteznek, vagy, hogy az internetezés elsősorban a fővárosban dívik, míg vidéken alig lehet hozzáférni a hálóhoz, stb.


Az internetezés hazai megjelenése és széles körben történő elterjedésének kezdete óta már jó évtized is eltelt, ezért talán érdemes most egy kicsit visszapillantani, és megnézni a számok tükrében, hogy honnan és hová jutott el, és hogy milyen is valójában a hazai internetező társadalom?


Visszatekintésemet a Szonda IpsosGfK Hungária által folyamatosan végzett Nemzeti MédiaAnalízis kutatás adataira alapoztam, és nagyjából az ezredfordulótól kezdtem. Fontos még hozzátenni, hogy csak a 15 éven felüli és legalább havi rendszerességgel internetezők képezték vizsgálataim tárgyát, valamint tudni kell, hogy az adatok mindig fél év összesített – vagy ha úgy tetszik átlagolt – adatait tükrözik.

1999 vége és 2000 eleje környékén még mindössze 670 ezren kapcsolódtak a világhálóra (legalább havi rendszerességgel a 15 éven felüli korosztályon belül). Ez a 15 éven felüli lakosság mindössze 8%-ának felel meg, tehát a lakosság 92%-a ekkor még nem ismerkedett meg az internettel. A netezők száma 2002-re törte át az egymilliós, 2006-ra a kétmilliós, és 2008-ra a hárommilliós határt. A legfrissebb 3,2 milliós adat (2007/4.-2008/1. negyedév) egyrészt azt jelenti, hogy 8 év alatt 5-szörösére nőtt a hazai internetezők száma, másrészt azt, hogy ma már a (15 éven felüli) lakosság 37,6%-a tekinthető internetezőnek. A hazai internetezők száma 2007 októberében vélhetően még közelebb lehetett a 3 millióhoz, míg az időszak végén, 2008 márciusában már inkább a 3,5 millióhoz, de maradjunk az időszak átlagát jelző 3,2 milliós adatnál, és nézzük meg ennek demográfiai összetételét.




Az ezredforduló környékén a netezők 57%-a volt férfi, tehát valóban jelentősen felülreprezentáltak voltak a nőkhöz képest, különösen, ha figyelembe vesszük a felnőtt társadalomban meglévő kb. félmilliós nőtöbbletet. Mostanra azonban a nők „utolérték” férfi társaikat, az legalább is elmondható, hogy a netező férfiak illetve nők tábora nagyjából egyaránt 1,6-1,6 milliósra tehető
(ma, 2008 június-júliusában már nyilván inkább 1,7-1,7 millió, ha nem több).



Érdekes, hogy a férfiak között a netezők aránya 7 év alatt a kezdeti 10%-ról – majdhogynem lineárisan – 31%-ra nőtt, majd 2008-ban hirtelen 40,5%-ra ugrott, míg a nők között 7 év alatt 6,5%-ról 26%-ra, majd 2008-ban ugyancsak hirtelen 35%-ra ugrott!


Folyt. köv.

Szólj hozzá!

Címkék: média marketing kutatás web internet szonda nemzeti analízis hungária demográfia gfk netezők internetezők ipsos

A bejegyzés trackback címe:

https://marben.blog.hu/api/trackback/id/tr82539125

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása